Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 524

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 529

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 534

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 539

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 552

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 561

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 566

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 580

Warning: "continue" targeting switch is equivalent to "break". Did you mean to use "continue 2"? in /var/www/stormchaser.dk/public_html/libraries/f0f/dispatcher/dispatcher.php on line 609
2007 https://stormchaser.dk Mon, 28 Sep 2020 20:33:46 +0200 da-dk Efterskrift 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/52-efterskrift-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/52-efterskrift-2007

Jo tættere vi kom på tidspunktet, jo mere spændende så det dog ud. Det tegnede til at vi ville lande i Kansas midt i en særdeles aktiv periode, med hovedvægten af aktiviteten i slutningen af den første uge.

Det viste sig jo at holde fint stik. Vi fik vores første forsmag allerede om mandagen i nordvesttexas omkring byen Snyder, hvor vi efter en core-punch opdagede at cellen som vi troede var i opløsning, snarere var ved at regenerere. Jeg skal sjældent glemme synet af de gnistrende hvide skyformationer mod den blå himmel. Et smukt syn.

Dagen efter blev vi overrasket af hagl på størrelse med golfbolde, på vej hjem fra en chase. De anrettede moderate skader på vores lejebil - var vi ikke forsikret ville det have været meget dyrt...

Om fredagen var vi få km fra den kraftigste tornado i mere end 10 år - et bæst af en EF-5 - som fjernede Greensburg fra landkortet. Vi hjalp til med at rydde highway'en for vraggods, så redningskøretøjer kunne komme frem til Greensburg. Jeg tror denne oplevelse ændrede os for evigt. 

Det, som vi så gerne ville se og som fascinerede os så meget, havde krævet 10 menneskeliv, flere end 60 sårede, og havde smadret 1600 menneskers værdier med ét slag. Og paradoksalt nok glædede vi os over at se en fantastisk smuk LP supercelle en times tid før.

Hvordan forklarer man dette paradoks. Hvordan overbeviser man udenforstående om at man chaser superceller og tornadoer for deres smukke udseende, og ikke for deres destruktive naturkræfter.

Derefter var chasen så slut for mit vedkommende. Det meste af den resterende del af turen foregik som en ferie med Maj-Britt, som havde fået nok af de voldsomme oplevelser.

Maj-Britt var forberedt på hvad vi kunne komme ud for. Hun havde læst på teorien og set diverse tonadovideoer. Alligevel blev det for meget for hende. Måske havde jeg presset for hårdt på at hun skulle med. Måske skulle hendes første chase have være en afslappet, tryg chase på afstand af supercellerne, og ikke en overlevelseskamp i en alvorlig haglbyge. Fredagens wedge tornado gjorde udslaget. Uden at være i stand til at kommunikere med os og vide om vi var OK, fulgte hun katastrofens voksende omfang på TV. Hvis man ikke er sammen, skal man altid kunne komme i kontakt med hinanden. De sidste dage købte vi en telefon med taletidskort, som virkede over det hele. Havde vi vidst det til at starte med, var det ikke sikkert det var endt så galt. Under alle omstændigheder er jeg ked af at det blev sådan en dårlig oplevelse for hende, og at jeg nok ikke var så forstående og støttende overfor hende om jeg burde mens det gik løs. 

Lidt gode råd :

 

  • Vi havde ikke på forhånd aftalt indbyrdes, hvad vi skulle gøre hvis nogen ikke var "med" længere. Det gjorde, at da vi stod i situationen havde vi svært ved at kommunikere og vi vidste ikke helt hvor vi havde hinanden.  Det skabte desværre nogle gnidninger internt imellem os, som vi ikke ville have fået hvis vi havde aftalt en "backup-plan" forinden. 
  • Efter min mening kan man ikke chase på en fornuftig måde uden adgang til on-line data i felten. Baron Mobile Threat Net er og bliver det mest pålidelige system. Har man ikke selv systemet i bilen, skal man følges ad med nogle der har det. Uden dette system, som koster ca kr. 5000,- i anskaffelse og en månedlig afgift, er det uforsvarligt at chase på den måde vi gjorde. Man er nødt til at kende sin position i forhold til det vejr man chaser i real time.
    Udover et par situationer i Texas hvor vejret artede sig uforudsigeligt og unormalt, var vi ikke i nogen situation hvor jeg følte at det var risikabelt. Jeg har den største respekt for Warmsector.com's erfaring og evner udi stormchasing'ens svære kunst.
  • Køb flybilletten i så god tid som muligt. Prisen stiger i takt med at man nærmer sig afrejsedatoen. Således betalte Maj-Brit og undertegnede kr. 1000t,- mere pr. billet end Kai-Asle og Andreas, fordi vi bestemte os i sidste øjeblik. Og husk at hvis du bestiller på nettet - vi kan varmt anbefale Delta Airlines - kan du vælge siddepladser online når du bestiller.
  • Forbered dig på et minimum af søvn. Ofte er man først fremme på bestemmelsesstedet efter midnat, og skal man opdatere sin blog før man går i seng, går der nemt et par timer til før man kan krybe til køjs. For det meste skal man tidligt afsted næste morgen for at komme til sit target area, og en nattesøvn på 4 timer er derfor ikke ualmindelig. Er man ikke chauffør kan man indhente lidt af det i bilen, men det er aldrig nok.  Man skal derfor ikke forvente at der er tale om en ferie i traditionel forstand. Et par dages ekstra ferie efter hjemkomsten kan bruges på samle kræfter og til at afhjælpe effekterne af jet-lag'en.
  • Motelværelserne er efter dansk standard rigtigt gode til prisen, (50-70 $/nat). Tag dog ikke de allerbilligste. Du kan risikere at få uønskede dyr med hjem (væggelus). Vi overnattede på moteller i kæden Super 8 og Days Inn og havde aldrig problemer med utøj.
  • Foto og Video. Jeg kunne skrive en del om dette, men lad mig give dissse få vigtige råd. Jeg anbefaler at man har digitalt spejlrefeleks kamera med en god vidvinkel-zoom og en god tele-zoom. Vidvinklen skal kunne få hele det med (f.eks. hele supercellen) Jeg skyder selv med en 10-22 mm og er meget tilfreds med resultaterne. Bilver brændvidden mindre, opstår der for meget tøndeforvrængning. Den skal også være så lysstærk som muligt, idet man ofte fotograferer under meget krævende lysforhold. Telen skal selvfølgeligt kunne "fange" tornadoen hvis man ser den på afstand (hvad man ofte gør) og må meget gerne være af en type med optisk billedstabilisering, f.eks. Canons IS objektiver.
    Et stativ er obligatorisk til aften- og natteoptagelser af lyn.
    Mht til video har jeg ikke så meget erfaring. Jeg har dog opdaget at der er meget stor forskel på kvaliteten af mikrofonerne fra kamera til kamera. Sidste år filmede jeg med et kamera med en utrolig god mikrofon, i år er jeg meget skuffet over lydkvaliteten på de nye optagelser. Mikrofonen var utrolig følsom overfor vindstøj.
    Hvis det er muligt kan man med fordel købe en ekstern mikrofon og forsyne den med en vindhætte af skumgummi.

For flere gode råd, læs mit efterskrift til chasen 2006

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:47:23 +0200
10. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/51-torsdag-10-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/51-torsdag-10-maj-2007

Going home...


Rute        :   Salina - Wichita

Km. kørt    :   150 km.

Vejr        :   Sol i Salina - kraftige regnbyger med oversvømmelser i Wichita


Vi tog den med ro idag. Vi skulle ikke nå noget så vi kunne tillade os at sove længe - hvis det ikke havde været for en emsig stuepige, der mente at vi burde være ude af rummet kl. 08:50, selvom der check-ud tid var kl. 11. Vi nåede lige det såkaldte superstarter breakfast inden kl. 9.
Kl. 10:10 ringede de fra receptionen og spurgte om vi var ude af rummet, så stuepigen kunne gå igang. Heldigvis var det Maj-Britt der tog telefonen, for jeg er ikke sikker på at jeg havde været så imødekommene som hun var i telefonen...

Vi har ofte været ude for på denne tur at stuepigerne har forsøgt at brase ind på værelset, selvom vi ikke var tjekket ud. Den eneste løsning er at sætte skiltet med "Do not disturb" på døren allerede om aftenen. Jeg er muligvis nærtagende, men jeg mener principielt at når man betaler for et værelse til kl.11 eller 12, så har stuepigen bare at holde sig væk indtil det tidspunkt, eller indtil man har checket ud i recptionen. Jeg ved godt at de har alt for travlt og ofte er groft underbetalte, men alligevel...

Efter morgenmaden tjekkede jeg hvad der lå af malls i Wichita og Salina. Jeg havde håbet på at der lå et outlet mall, lidt a la "Sawgrass Mills Mall" som vi shoppede i sidste år i Fort Worth, i nærheden. Det havde over hundrede butikker og lave priser. Men desværre, der var kun almindelige malls at vælge imellem. Vi tog til et lokalt mall i nærheden af Salina og tilbragte et par timer der. Maj-Britt shoppede og jeg nåede at læse en lokal avis 3 gange på en bænk....
At mall'et liger i et vildtvejrsområde, vidner dette skilt om:

Da vi endeligt nåede til en "Victoria's Secret" butik, var tiden desværre så fremskreden at vi måtte se at køre mod Wichita.

Det skyede til da vi nærmede os Wichita og vi kunne på lang afstand se en stor regnbyge ligge syd for byen. Der var flood warnings i flere counties i og omkring Wichita og lige før vi nåede Super 8 motellet, blev en celle tornado-warned mod syd. 

I selve Wichita regnede det kun, men der blev advaret om muligheden for funnelclouds og svage tornadoer. Vi tog derfor ud for at se om vi kunne spotte noget. Det blev dog kun til moderat regn. 

Vi foretog de allersidste indkøb i Walmart

og spiste en fantastisk god bøf på "Outback Steakhose"  - en australsk restaurantkæde. 

I morgen skal vi så hjem. Vi flyver fra Wichita kl. 11:00am lokal tid (kl. 18:00 dansk tid), og mellemlander i Atlanta, Georgia. Herfra letter vi kl. 5:45pm lokal tid (kl. 23:45 dansk tid) og vi lander i Kastrup kl. 09:00 lørdag formiddag.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:46:53 +0200
9. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/50-onsdag-9-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/50-onsdag-9-maj-2007

Pikes Peak og det flade Kansas


Rute        :   Manitou Springs - Pikes Peak - Colorado Springs - Salina (Kansas)

Km. kørt    :   800 km.

Vejr        :   Sol, let cumulus dække


I går aftes havde vi snakket om at vi gerne ville ud til "Garden of the Gods" og se morgensolen på sandstensklippeformationerne. Vi havde dog ikke sat vækkeuret, så vi vågnede først ved 7-tiden. Vi havde frosset lidt i nat. Det er bare koldere i Colorado, men det trak også ind af døren til motelværelset. Vi tog lige en ½ time til på den anden side, men så var det også tid til at komme over og spise morgen. Det var den sædvanlige gang pap-brød og kelloggsprodukter som kun mætter en times tid.

Tilbage på værelset, så jeg tilfældigvis i en turistbrochure at man kunne komme helt op på toppen af den bjergtinde vi kunne se fra vores motelværelse, Pikes Peak.

Det måtte vi da lige prøve før vi tog hjem.

Pikes Peak er - stod der i brochuren - den bjergtinde i Nordamerika der er mest besøgt, og nr. 2 globalt.
Det skyldes nok det faktum, at der går en to-sporet vej hele vejen op til toppen. Det passer fint til den amerikanske kultur, et drive-through bjerg...
Da vi skulle op var der der kun åben 16 km af de 19 km der er til toppen. De sidste 3 km var lukket pga is og sne. Det kostede 10 $ pr. snude men var alle pengene værd.
Et par miles efter starten på opstigningen nåede vi til en lille bjergsø. Det var blevet mærkbart koldere. Der var en lille souvenir shop tilknyttet, med de sædvanlige ting, f.eks. T-shirts, caps, sten og plakater

Det var helt utroligt smukt ! Hvert hårnålesving afslørede nye flotte views.

Videre op spejdede vi efter fauna. Ifølge parkvæsenet skulle man kunne se både pumaer, bjørne, elge m.fl. men vi så ikke andet end et par egern. Vi fik dog øje på en off-piste skiløber der imponerede os ved at stå på ski ned af de stejle skråninger.

Da vi kom op i ca. 10000 fods højde gik asfaltvejen over i grusvej. Her begyndte Maj-Britt at blive lidt betænkelig. I nogle af hårnålesvingene var der ikke autoværn, og der var dyb afgrund på den anden side. Men hun klarede det perfekt. Selv på et tidspunkt hvor vi sad fast på en stejl stigning gik hun ikke i panik - kun lidt da vi begyndte at glide ud mod afgrunden. Med teknikker der ville have gjort en rallykører misunderlig, fik hun dog reddet os ud af situationen og vi kørte op til det næste sted hvor vi kunne vende...

Vi endte i over 12000 fods højde og jeg skal love for mine lunger kom på overarbejde. Man forstår pludselig hvilken bedrift det er at bestige Mount Everest uden ilt... Men hvor var det dog ubeskriveligt smukt.

På vej ned, godt 9-10 miles fra bunden, var der obligatorisk bremsecheck. Vi nappede også en kop god kaffe i en lille shop.

Senere stoppede vi op et sted hvor der var en flot udsigt over highway'en under os.

Over vores hoveder var den en smuk sol halo.

Og næsten nede ved higway'en igen faldt vi over julemandens værksted (et af mange...)

Så kunne vi heller ikke udskydes vores afrejse mere. Vi fandt en Walmart og købte lidt frokost, bad vores GPS finde vejen til Wichita og så var vi afsted.

Kontrasten mellem bjergene omkring Colordao Springs og det flade Kansas var slående. På under 30 miles kørte vi fra 14000 fods tinder til pandekagefladt landbrugsområde. 

Først I-25 South, siden I-70 East. Vi kom helt til Salinas uden fartbøder (Det var på dette stræk at vi fik en sidste år) men blev belønnet med en flot præriesolnedgang.

Med den nye Tim Mcgraw på cd-afspilleren gik det som en leg, og kl. 23:30 kunne vi køre op foran Days Inn i Salinas, ca. 200 miles nord for Wichita.

I morgen er planen at finde et mall i Wichita og bruge dagen på shopping.

 

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:46:22 +0200
8. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/49-tirsdag-8-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/49-tirsdag-8-maj-2007

Garden of the Gods


Rute        :   Colorado Springs - Manitou Spring

Km. kørt    :   150 km.

Vejr        :   Solskin, letskyet og 15-20 grader


Vi tog idag op i nationalparken "Garden of the Gods", som er en park lige uden for Manitou Springs. Parken består af utroligt flotte sandstensklipper i alle mulige former og rødlige farvenuancer. Samtidigt havde man fra parken en fantastisk udsigt til The Rockies.

Vi flottede os og overnattede på et Best Western Motel med en vidunderlig udsigt til bjergene.Lidt dyrere end det vi var vant til, men det var pengene værd.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:46:01 +0200
7. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/48-mandag-7-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/48-mandag-7-maj-2007

Rocky Mountains


Rute        :   Dodge City - Garden City - La Junta - Pueblo - Castle Rock

Km. kørt    :   600 km.

Vejr        :   Overskyet i City


Idag havde vi som sagt før overvejet at leje vores egen bil.

Vi kunne desværre ikke finde en fornuftig måde at kommunikere med vores medchasere, så det gjorde vi så. Vi lejede en Chevrolet Silverado - en rigtig pickup truck, og kørte mod vest, nærmere betegnet Denver i Colorado.

Omkring Colorado Springs røg vi ind i en kraftig regnbyge, men i forhold til det vi har oplevet i Kansas var det ingenting.

Lidt senere lagde vi mærke til nogle underlige hvide klatter på markerne langs vejen og på bjergsiderne. Efter lidt tid gik det op for os at det var sne. Temperaturen var også styrtdykket til 35 graders Fahrenheit. Vi valgte vores garderobe hjemmefra på baggrund af at vi skulle være i varmt vejr, så vi må nok lige ud og shoppe lidt tirsdag morgen...  

Vi ankom til Castle Rock, en hyggelig forstad til Denver, ved 20:30 tiden i går aftes. 

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:45:35 +0200
6. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/47-sondag-6-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/47-sondag-6-maj-2007

Logistikproblemer


Rute        :   Liberal - Dodge City - Liberal - Dodge City

Km. kørt    :   260 km.

Vejr        :   Overskyet, regn


 

En forvirrende dag. Vi har de sidste dage haft meget svært ved at kommunikere med Kai-Asle. Enten befinder han sig i et dækningsløst område eller også gør vi. Det har derfor været meget problematisk at aftale tid og sted for at mødes. Vi har derfor ikke set Kai-Asle siden lørdag morgen.

Det lykkedes dog at få fat i Kai-Asle via Sarah's mobiltelefon. Vi fik aftalt at Andrea og jeg skulle med ud på chase i dag. Da Kai-Asle havde sovet med warmsector i Hutchinson, foreslog jeg at vi mødtes på halvejen i Dodge City. Maj-Britt skulle køre os derud og skulle så selv returnere til Liberal.

Der gik så alverden ting galt, igen primært pga kommunkationsproblemer, så det endte med at vi kørte tilbage til Liberal. Hvorefter det gik op for os at vores extra lejebil skulle afleveres i Dodge City mandag middag, så vi kunne ligeså godt sove i Dodge City. Vi kørte derfor for 2. gang den dag til Dodge City, hvor vi er indlogeret på Super 8.

Kai-Asle har været på chase med warmsector.com igen, men forventes at returnere til Dodge City engang i nat.

Jeg er ikke helt sikker på hvad der sker imorgen. Muligvis splitter vi op således at vi kører til Wichita og lejer en bil til Maj-Britt og undertegnede. Når vi alligevel ikke chaser, kan vi ligeså godt køre på sightseeing.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:45:06 +0200
5. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/46-lordag-5-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/46-lordag-5-maj-2007

Krisehjælp


Rute        :   Dodge City - Liberal

Km. kørt    :   130 km.

Vejr        :   Blå himmel


Som skrevet før har Maj-Britt det rigtigt skidt med de oplevelser hun har haft herovre. Først oplevede hun på dag 2 af vores chase at blive "fanget" i en destruktiv haglstorm med hagl så store som golfkugler, og fredag oplevede hun tragedien i Greensburg på TV, mens hun vidste at jeg var derude et sted uden at kunne komme i kontakt med mig. Det er blevet en for stor mundfuld for hende.

Selv om jeg er kommet herover for at chase har jeg først og fremmest ansvar for min kæreste, og jeg har derfor brugt dagen på at være sammen med Maj-Britt. Jeg har ydet lidt psykologisk krisehjælp efter bedste evne og vi har fået snakket lidt frem og tilbage om hvad der skete de 2 dage.

Vi fik dog et par gode fotos af den spændende himmel 

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:44:44 +0200
4. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/45-fredag-4-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/45-fredag-4-maj-2007

Beauty and the beast


Rute        :   Liberal - Dodge City - Pratt - Medicine Lodge - Coldwater - Dodge City

Km. kørt    :   500 km

Vejr        :   Varmt og fugtigt !!


Prechase 

Vi er standby i Liberal, Kansas. Moderate Risk området er snævret en lille smule ind, men der er stadig lagt op til et klassisk dry-line setup.

Vi tror på, at dagen idag bliver dagen hvor vi ser vores første tornado i dagslys.

Chase

Vi så en smuk LP supercelle i Oklahoma og en destruktiv 1½ km bred wedge tornado som udraderede byen Greensburg i Kansas idag.  

Vi har set det vi kom efter - i overflod endda - men det er svært at være glad når man samtidigt ved at det man så gerne ville se, samtidigt har ødelagt så meget for så mange. 7 familier har brutalt fået revet et familiemedlem væk og mere end 60 personer er kommet til skade, flere alvorligt. Alligevel må det betegnes som et mirakel at ikke flere omkom.

Vi startede chasen i Dodge City kl. 17. Der var moderate risk i omådet, og pga en stærk cap (et slags spærrelag i atmosfæren, der forhindrer udvkling af tordenbyger og superceller) forventedes der først at ske noget sidst på eftermiddagen, når cap'en var blevet tilstrækkeligt nedbrudt. Vi kørte mod syd ind i Oklahoma efter en supercelle der kort tid efter delte sig i to.

Den ene, den nordlige, viste tegn på svækkelse så vi gik efter den sydlige.

Der indløb spredte rapporter om funnel clouds og store hagl på politi-scanneren. En betjent havde bl.a. fået smadret forruden af et hagl på størrelse med en softball. "A rock of ice fell from the sky..."  udtrykte han det. Da vi nærmede os updraften på denne celle, kunne vi se at der var tale om en LP supercelle (Low Precipitation), dvs en supercelle med et begrænset nedbørsfelt. Men der kan som skrevet før godt være meget store hagl alligevel.  LP superceller er ofte meget smukke, idet updraften ikke - som på klassiske superceller og HP Superceller (High Precipitation) - er skjult af nedbør.

Og vi blev ikke skuffet, vi kom helt tæt på updraften som afslørede en fantastisk flot struktur.

Der var dog ganske meget shear i højden, så den blev efterhånden revet i stykker og mistede sit smukke udseende.

Den anden celle, som oprindeligt havde vist tegn på svækkelse, var åbentbart kommet ind i et gunstigt område med bedre betingelser, for den blussede pludseligt op igen. Den var allerede blevet severe warned. Vi vendte om og kørte mod nord, ind i Kansas igen. Desværre svandt dagslyset hurtigt, da solen var gået ned. På vejen tilbage mod Kansas, så vi store hagl ligge langs vejsiden.

De var skønsmæssigt omkring golf-bold størrelse, men de må oprindeligt have været meget større, idet de havde ligget og smeltet et stykke tid.

Det var blevet mørkt da vi krydsede statsgrænsen til Kansas. Supercellen som vi jagtede, var meget elektrisk aktiv. Det lynede uafladeligt, både sky-til-jord  og sky-til-sky og cellen blev nu tornado warned. At chase om natten kan være en risikabel affære, og warmsector.com var meget koncentrerede. Vi havde den sidste times tid været bekymret over vores brændstof beholdning og vores "Low fuel level warning" lampe havde lyst de sidste 10 minutter, da walkien et par km. uden for Coldwater gik amok: "Big wedge torndo on the ground. Look straight ahead !!". Kai-Asle og jeg kunne ikke se noget, men warmsector.com i bilen foran var helt oppe og køre.

Vi stoppede ved den første benzintank i byen, for vi måtte tanke op. Tankpasseren var meget cool og reagerede ikke synderligt voldsomt på vores oplysninger om der var en kæmpe tornado lige uden for byen. Han pegede bare op på sin TV-skærm, der viste en alvorlig TV-meteorolog som opfordrede folk til at søge ly, og sagde "I know".
Ude på forpladsen kørte en lettere ophidset ældre mand ind og spurgte om vi var stormchasere.  "It's crossing 183 right now", sagde han...
Vi sprang ind i bilerne og kørte ud af byen på highway 183. Farten blev sat ned uden for byen, og vi kunne se mange andre stormchasere holde inde i vejsiden. Vi kørte frem i små etaper og så fik vi øje på den. I et lynglimt så vi den enorme wedge tornado.  Den var nok svær at se hvis man ikke vidste hvad man skulle kigge efter, men den var der helt tydeligt. Stor, bred og massiv var den. Vi har vel været 2-3 miles fra den på det tidspunkt. På begge sider var der hvad der lignde mindre tornadoer, og det er også blevet bekræftet at wedge tornadoen havde flere mindre satellit-tornadoer. På et tidspunkt så vi mange powerflash'es (lysglimt fra transformatorer og el-ledninger) og jeg tror det var der den ramte Greensburg...

Da vi kørte længere ud af highway 183 var jeg ikke forberedt på det syn der ville møde os. De første tegn var telefonpæle der stod skævt. 3-4 biler holdt i vejsiden og vi så i et lynglimt hvorfor; til venstre lå hvad der først lignede en bunke brædder. Da det lynede næste gang gik det i al sin gru op os for at der var tale om et hus der var blevet jævnet med jorden. Vi stoppede op for at se om vi kunne hjælpe. Scenen var som taget ud af en katastrofefilm. Udover lyset fra bilernes forlygter, blev området kun oplyst af de lyn der uafladeligt glimtede fra supercellen der stadig havde en gigantisk tornado på jorden. Udover blæsten fra det yderst kraftige inflow, hørtes kun de hjerteskærende brøl fra en såret ko. Folk var igang med at undersøge ruinen og der var en kratig og skarp stank af gas. Der var ikke behov for mere hjælp så vi kørte videre.

Nogle få hundrede meter længere nede af vejen lå der pigtråd i store bunker hen over vejen. Vi standsede op og hjalp med at rydde det af vejen. Alt imens vi gjorde dette kørte der flere ambulancer og politikøretøjer forbi, i retning mod Greensburg. Vi vidste ikke hvor galt det stod til på det tidspunkt. Lidt længere henne til højre var endnu et hus jævnet med jorden. Også her var folk igang med at undersøge ruinen med lommelygter.

Området har mange olie- og gaspumper og heller ikke de var gået fri. Et sted lå en gasinstallation smadret og gas strømmede ud med en høj, fløjtende lyd. 

Vi så ialt 4-5 huse langs highway'en der praktisk taget var jævnet med jorden. På markvejene kunne vi se biler med projektører køre rundt og søge efter de huse der lå der. På selve highway'en gik der køer rundt og man måtte kører slalom rundt imellem dem. Vi havde vores politi-scanner kørende og der begyndte efterhånden at indløbe rapporter ind omkring Greensburg. Der blev hele tiden bestilt flere ambulancer og vi hørte at hospitalet var 3/4 ødelagt. På et tidspunkt blev der bedt om at skaffe spray-dåser. Jeg går ud fra at det var til brug for en hus-til-hus eftersøgning, hvor man markerer huset med antallet af overlevende og evt. omkomne.Warmsector.com var ligesom os meget berørte af situationen og spurgte om vi ville med til Greensburg for at hjælpe med eftersøgningen. Kai-Asle og jeg tøvede ikke og sagde naturligtvis ja.

Da vi nærmede os selve Greensburg, lå der så mange ting på vejen at vi ikke kunne komme igennem. De nævnte også i radioen, at Greensburg var helt afspærret og at der ikke var mere behov for hjælp. Vi vendte derfor om og kørte tilbage mod Dodge City.

På vej tilbage var der meget stille i bilen. Vi talte om det vi havde set og vi var begge chokerede over voldsomheden af ødelæggelserne. En ting er at se det på Discovery Channel, en anden ting er at stå midt ude i det selv.
Vi håbede at folk havde nået at søge ly, men var også realistiske. Det var en meget stor tornado, og på et tidspunkt under chasen kaldte warmsector op  på walkie-talkie'en og meldte om en shear-marker på 161 knob. Det havde de aldrig set før. Maj-Britt og jeg tog ind på Super 8 Motel i Dodge City, de andre tog ind på Dodge House, da der ikke var flere værelser på Super 8.

Mens jeg skriver dette vises der billeder på tv fra Greensburg. Ødelæggelserne trodser enhver beskrivelse og de foreløbige opgørelser viser at 7 personer er omkommet og over 60 er kommet til skade. Jeg frygter at dødstallet vil stige efterhånden som de får eftersøgt alle huse...

 

Sidste nyt : NWS (National Weather Service) har efter at have bedømt skaderne katagoriseret tornadoen som en EF5 efter den nye skala - dvs den kraftigste tornado kategori der findes. Maksimum vindhastighederne blev estimeret til mere end 205 mph og tornadoen var1.7 miles ( 2,7 km !!) bred da den ramte Greensburg. En meget stor tornado, men alligevel et stykke fra "rekorden" på 2,5 miles, som blev sat i Nebraska i 1994.

NB : Læs en mere udførlig beretning om Greensburg tornadoen her

 

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:44:19 +0200
3. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/44-torsdag-3-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/44-torsdag-3-maj-2007

I position 


Rute        :   Sonora - Junction - Abilene - Childress - Liberal

Km. kørt    :   ca. 600 km.

Vejr         :   Sol og cumulus humilis, op til ca. 30 grader


Vi sov længe idag. Check-out tid var kl. 12 og vi kørte fra hotellet kl. 11:45. Vi stødte på kai-Asle og resten af Warmsector.com i Junction og kørte ud for at se efter tornado-skader fra igår. Ifølge SPC havde der været skader efter både en tornado og straight line winds i byen Segivia, men vi kunne ikke umiddelbart får øje på dem.

Vi kørte tilbage til Junction for at spise frokost. Der lå en filial af burgerkæden SONIC i byen som vi tog hen til. Det specielle ved SONIC kæden er, at man kan køre hen til nogle båse og bestille sin mad. Nogle minutter efter kommer der en servitrice ud med ens mad og man kan så spise maden i båsen, eller man kan køre viderere med den. Indtil for nogle år siden blev maden leveret af piger på rulleskøjter, akkurat som i 50'ere og 60'erne. Dette er de nu gået bort fra, måske skete der for mange rulleskøjteuheld... 


Vi kørte derfra mod nord. I de næste dage er vildtvejrs-aktiviteten rykket mod Kansas-Nebraska området og senere udvides dette område til også at indeholde nordvesttexas, Oklahoma og South Dakota, så det er hele midtvesten der får vildt vejr. Det er et klassisk dry-line setup der er lagt op tll - lige det vi havde håbet på.
Vi passerede for gud ved hvilken gang Abilene, og fortsatte videre nordpå gennem bl.a. Anson, Mason og Aspermont hvor vi stoppede for at få fyldt bilerne op.

Alle byerne var typisk amerikanske småbyer hvor det var mere almindeligt at gå med bredskygget hat end uden.

Terrænet var for det meste fladt som en pandekage.
På vejen så vi en ghost town, Magic City, som dog ikke bestod af andet en nogle fundamenter. Vi spiste aftensmad i byen Shamrock på Subway. Vi ville gerne nå som langt som muligt nordpå i aften, så vi overnatter i byen Liberal i Kansas. Området vi kørte i den sidste del af dagen, kaldes The Texas Panhandle. Forestiller man sig Oklahoma som en stegepande eller en gryde, ligner området nord for Amarillo, Texas håndtaget - deraf navnet the Panhandle region. 

Vi er nu i Liberal, Kansas klar til imorgen. SPC har netop upgradet til Moderate Risk og jungletrommerne på stormtrack.org taler om et muligt outbreak.

Det bliver spændende.

 

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:43:54 +0200
2. Maj 2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/43-onsdag-2-maj-2007 https://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2007/item/43-onsdag-2-maj-2007

Åhh nej, ikke igen...


Rute        :   Junction - Sonora - Rocksprings - Sonora

Km. kørt    :   300 km.

Vejr        :   Overskyet. HP supercelle.



Vi vågnede op til en blygrå overskyet himmel. Ikke umiddelbart et godt tegn, men i USA skal man ikke lade sig narre af det. SPC havde nemlig det meste af Texas under slight risk for severe storms.
Andreas fik ringet til biludlejningsfirmaet, og efter en kort snak hvorunder han fik afgivet oplysninger om tid, sted etc. for skadens opståen, fik han besked på at aflevere bilen i Wichita d. 11/5 som planlagt. Og samtalen blev afsluttet med en pæn undskyldning fordi han havde været ude for sådan en grim oplevelse...

Vi spiste morgenmad/frokost kl. 11 på restauranten "Sunshine Cafe & Bakery" i Junction - og hvilket sted. En lille diner med tilhørende bageri. Maden var skøn, jeg fik en burger - ca. 20 cm i diameter og 20 cm høj. Den tog en god halv times tid at komme igennem. Så var den værste sult væk..

Vores target area var byen Sonora, vest på. Vi ankom ved 15-tiden og havde opdaget en celle længere mod vest. Der var stadig et scu lag som bremsede solopvarmingen. Det var også meget varmt - omkring 30 grader - og det fik luften til at emme af fugt.  Det gjorde også at der var meget dårlig sigt. Warmsector fik os guidet hen til en position øst for cellen på en bakketop.

På Baron systemet kunne de at der var rotation og at skytoppene lå i næsten 60.000 fod - og det er ekstremt højt, skal jeg hilse og sige. På radarbilledet kunne warmsector se at der var tale om en HP (High Precipitation) supercelle.  Vi så ikke noget rotation under skyen og vi måtte flytte position da den var kommet tættere på. Vi blev ført hen til en position sydøst for coren. Der var nu så meget fugt i luften og så dårlig sigt at det blev en smule klaustofobisk. Cellen ændrede nu retning så coren bevægede sig lige imod os og vi måtte tage en hurtig beslutning : Skulle vi bakke tilbage og indhente den senere, eller skulle vi komme foran den ved at køre rundt om den til højre ? Vi valgte det første og kørte tilbage i  begyndende regn. Et par km tilbage drejede vi nedad en grusvej for at komme ud et sted hvor der var bedre udsyn. Desværre gik vejen mere og mere over i mudder, og vi turde ikke køre der pga faren for at sidde fast. Vi vendte derfor om og det begyndte samtidigt at regne kraftigere og hagle. Haglene blev efterhånden som vindruer og vi frygtede en gentagelse af igår.

Vi besluttede os derfor at trække os tilbage for den dag. Vi kørte til et motel i Sonora og Kai-Asle fortsatte chasen i warmsector.com's bil. 

 

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2007 Stormchase i USA Thu, 19 Apr 2007 19:43:34 +0200