Stormchaser.dk - Stormchaser.dk - 2009 Stormchase i USA http://stormchaser.dk Sat, 23 Jun 2018 10:11:02 +0200 da-dk Teknisk Setup 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/113-teknisk-setup-2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/113-teknisk-setup-2009

 

Teknisk Setup 2009


Vi havde en del flere tekniske hjælpemidler med i år, end sidste år. Jeg vil nedenfor som lovet forsøge at beskrive setup'et.

Mobilt bredbånd

2 Kyocera KPC680 Data Cards (1 som backup). Disse havde så vidt jeg husker 3.2 mbit/s teoretisk båndbredde. Vi købte desuden et flat rate data abonnement hos Alltel.
1 Peak Reception "Rockies" Extreme Dual-Band mobil forstærker + antenne.

Erfaringerne med dette var overvejende gode. Alltel har god dækning i det meste af midtvesten, undtagen i dele af Texas. Forstærkeren gjorde det muligt at få signal selv i yderområderne, langt fra byer, Interstates osv.
Man skulle dog være meget omhyggelig med at PCMCIA modemet ikke rykkede sig. Endvidere sad kablet til den eksterne antenne ikke særligt godt fasti modemet.

Videostreaming

Et stk Sony HD kamera som dash-cam, monteret med en Filmtools In-Car Windshield Camera Mount (sugekop)
Et stk Logitech web-cam pegende ind i kabinen
En bluetooth GPS

En laptop m. følgende software :

  • Webcam Max (til at kombinere streamen fra de to kameraer, at lægge tekster ind over streamen m.m.)
  • Adobe Flash Encoder (koder selve streamen)
  • Imap tracker software (til at publicere streamen og GPS position op imod Imap' server)

Vi var desværre i starten plaget af mange udfald og ustabil streaming. Dette skyldes ikke dårlig dækning (som var hovedårsagen sidste år), men derimød primært følgende 2 faktorer :

  • Løst stik mellem Sony kamera og PC. Når PCen mistede forbindelsen til kameraet gik programmet Webcam Max ned. I starten måtte alt genstartes når det skete, til sidst fandt vi dog en workaround så det ikke var nødvendigt. Forbindelsen røg ofte når forsædepassageren skulle ud eller ind i bilen, idet PCen ikke var fastmonteret.
  • Time out på datakortet. Hvis dataforbindelsen ikke blev brugt regelmæssigt (udover streamingen som vistnok benytter en speciel port), blev den lukket automatisk ned efter 10 min. Dette problem blev løst ved at installere et plugin til Firefox, som automatisk reloadede en internetside hvert minut. Spørg mig ikke hvorfor, men det virkede...

Desuden var vi lidt for ambitiøse mht kvaliteten af streamen. Tornadovideos.net - som hostede streamløsningen - anbefalede at man kørte med en bitrate på omkring 20-30 kbit/s upload, for at sikre en så konsistent videostream som muligt. I starten kørte vi med 24 frames pr. sekund for at sikre en jævn afviklet film. Ulempen ved dette var så til gengæld at billedet blev meget pixeleret. Vi gik derfor ned på 8 frames pr. sekund, og fik et fint billede som dog hakkede en smule.

Efter disse børnesygdomme kørte streamen faktisk OK. Selv d. 27/5, da vi blev overrasket i Texas af en heftig hagl-core streamede vi hele vejen igennem. Men da kl. var omkring 3-4 stykker om natten i Danmark, var der nok ikke mange der så det herhjemme.

Derudover havde vi en extra monitor på bagsædet, så skærmbilledet fra PCen på forsædet kunne se af bagsædepassageren.

En Uniden Bearcat BC346XT Scanner med ekstern antenne gjorde det muligt at følge med i radiokommunikationen mellem spottere og vejrtjenesten, samt politi og brandvæsen.

Der var også placeret en PC på bagsædet, som i teorien skulle kunne benytte forsædePCen's internetforbindelse. Dette havde vi dog store periodiske problemer med. På bagsædePCen var der installeret Baron Mobile ThreatNet og den fungerede derfor som backup på radar for forsædePCen, hvis internetforbindelsen skulle svigte.

På begge PCer var desuden installeret :

  • GRlevel3 (software til visning af vejrradar)
  • Delorme Street Atlas (navigation)
  • GPS Gate (deling af GPS til forskellige applikationer)

Alt det ovenstående isenkram bruger en masse strøm. Vi drev derfor rovdrift på bilens 12V system. 230 V udstyret (PCer + kamera + opladere) fik strøm via bilens indbyggede inverter samt en 175 W indkøbt inverter. Vores lejebil var på grund af forskellige uheldige omstændigheder, ikke den Ford Explorer vi havde bestilt, men derimod en stor Dodge stationcar. Det elektriske system havde derfor lidt svært ved at følge med nogle gange.

_MG_0058

_MG_1275

Filmtools In-Car Windshield Camera Mount
 
_MG_1277

Holux M-1000 bluetooth GPS (2 stk)

 

_MG_1228

Signal booster (Peak Reception "Rockies" Extreme Dual-Band)

_MG_1230

Hardwarebox til Baron Mobile ThreatNet (Indeholder interface mellem Antenne og PC)

_MG_1229

175W Power Inverter + kabelrod.

 

_MG_1232

Antenner til hhv. Signal booster og scanner

Udover kameraerne i blen bilen havde vi 3 Canon og et Nikon digitale SLR kameraer med diverse objektiver og tripods, 1 Sony HD video kamera, et highend Canon HD video kamera. Diverse ladere og et utal af kabler.

Til næste chase vil vi nok placere alt "passivt" udstyr i en kasse, så vi gerne skulle minimere problemerne med løse stik og kabler der falder ud. Endvidere investerer vi sikkert også i en trådløs bredbånds router, så begge PCer kan benytte internet trådløst.

Håber det kastede lidt lys over det tekniske. Er der uddybende spørgsmål så spørg endeligt...

Se tidligere blog-indlæg her : 2009 stormchase i USA.

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Wed, 03 Jun 2009 21:03:14 +0200
29. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/112-29-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/112-29-maj

 

Game over...


Rute : Abilene -Fort Worth

Distance : 300 km

 


Det var så det.

Årets chase er slut. De store forventninger vi havde til i år blev desværre ikke krediteret. De store investeringer i udstyr blev ikke belønnet.
Pga. en meteorologisk tilfældighed, en placering af høj- og lavtryk der statistisk sker meget sjældent. Og alligevel skulle vi oplever det for anden gang på 4 år. Jeg ved ikke hvad odds er for at hændelsen sker lige præcis på det samme tidspunkt som vi er i USA 2 gange på 4 år, men de er nok meget små. Jeg ville ønske jeg havde samme "held" i lotto...

Der skete helt præcis det, at et unormalt stabilt og kraftigt højtryk placeredes over midvesten. De lavtryk der normalt er med til at skabe vejrsystemerne med vildt vejr, ligger over hhv. Nordvest-USA og Nordøst-USA. Højtrykket er så kraftigt, at lavtrykkene ikke kan komme ind. Hændelsen kaldes et "Omega Block" - eller "Death Ridge". Omega Block pga den form som strømningsmønstret har (efter det græske bogstav Omega - Ω) og Death Ridge fordi det dræber alt spændende vejr.

Det kan holde i ugevis, og ulykkeligvis startede det få dage efter vi var ankommet. Vi havde med vilje valgt at tilbringe hele 3 uger herovre, netop med henblik på at vi kunne komme i en peridode med lav aktivitet, men vi var ikke forberedt på dette. Sort uheld.

Ikke fordi jeg vil bagatellisere de episoder med vildt vejr vi havde - det var da spændende nok, men når man er herovre på 4. år opstiller man efterhånden nogle succeskriterier. Et af dem var at se mindst en tornado i dagslys. Et anden var at se et "mothership" - en discrete supercelle, helst i Texas Pandhandle. Vi ville også være tilfredse hvis der havde været "action" jævnligt gennem de 3 uger vi var her.
Ingen af dem blev opfyldt.
Så selvom jeg har hygget mig i Per's, Kai-Asle's og Warmsector's selskab, var det trods alt storme jeg kom efter. Jeg vil derfor ikke betragte årets chase som en oplevelse af de helt store. Det kan kun blive bedre næste gang

Jeg glæder mig dog til at komme hjem. 3 uger er langt tid at være væk fra familie og venner, på trods af moderne bekvemmeligheder som Skype, mobiltelefoner og e-mail.
Jeg ved dog at når der er gået en måneds tid, og den daglige trummerum er sat ind, vil jeg igen længes efter nomadelivet, det uforudsigelige. De fantastiske naturoplevelser, den umådeligt varierende geografi.
De spøjse mennesketyper man møder, lige fra de lettere vanvittige, de venlige, de bekymrede, de servicemindede, de taknemmelige, de gudsfrygtige til de ubehagelige. 
Jeg vil savne at gnaske beef jerky i bilen, at drikke en quad shot vente latte fra Starbucks, at høre warmsector afsynge de officielle statshymner i walkie-walkien, når en statsgrænse krydses, at tanke benzin til godt og vel $ 2 pr. gallon.
At mærke varmen og sympatien fra mine amerikanske venner i warmsector-teamet, at være en del af en højt respekteret gruppe mennesker, der yder en vigtig indsats i tornado-varslingen.
At leve af forudsigeligt fastfood fra de utallige kæder, at blive glædeligt overrasket over maden i andre restaurant-kæder.
At se Alexandra Steele på Weather Channel, at drikke en øl og måske en whisky med Per og Kai-Asle mens vi diskuterer dagens oplevelser og morgendagens setup.

Hvad jeg derimod ikke vil savne, er de lange stunder foran computeren, den kroniske træthed og uoplagthed i bilen om dagen. Jeg overvejer derfor kraftigt om jeg vil lave en blog næste gang. Billedupload, billedbehandling samt skrivning af blog tager mellem 2 og 3 timer hver aften - med mindre man er så heldig at have lave noget af det i bilen på vej hjem fra chasen. Det er ikke unormalt at kl. er 2 eller 3 før jeg kommer i seng. Så jeg vil overveje enten lave en ren fotoblog eller helt undlade at lave en blog næste gang.

Når det nye år er blevet en månedstid gammel, rammes jeg af den samme tilstand som alle andre chasere. The chasers itch, eller SDS som den også kaldes. Den karakteriseres ved en umådelig trang til at tjekke prognoser for midtvesten, se gamle tornadovideoer og kigge efter byger på himlen. På en amerikansk hjemmeside skrives der om den :

Supercell Deprivation Syndrome (SDS)

All chasers suffer this at one time or another. It's not proven to be genetic, though there is some research leaning that way. It IS, however, contagious. It IS limited to the Storm Chaser Community in general. The only known temporary relief is chasing a storm. There is no known cure.

Jeg vil derfor med stor sansynlighed chase igen til næste år.

Tak fordi i fulgte med. Jeg håber mine anstrengelser med skriveriet har givet udbytte til de personer der har fundet vejen ind til hjemmesiden, trods det at vejret ikke rigtigt samarbejdede i år. Hvis det er tilfældet sætter jeg pris på en kommentar i gæstebogen - med ros eller ris.

PS : Jeg har - efterhånden mange gange - lovet en gennemgang af det tekniske udstyr. Jeg beklager at den ikke er kommet som lovet. Men den skal nok blive lavet. Indenfor de næste par dage skal jeg nok forfatte den og lægge den her på forsiden.

 

Se tidligere blog-indlæg her : 2009 stormchase i USA.

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Sat, 30 May 2009 07:15:29 +0200
28. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/111-28-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/111-28-maj

 

Last chance...


Rute : Lyttle -Junction - Abilene

Distance : 500 km

 


Vi havde håbet på en gentagelse af i går (minus haglene), idet det atmosfæriske setup var meget lig det igår. Et outflow boundary skulle i løbet af dagen generere byger, som i den instabile luftmasse havde mulighed for at udvikle sig hurtigt.

Efter en hurtig besigtigelse af bilen, som havde fået mange små "dents" og "bird-strikes"

_MG_1755

_MG_1763

- nok flere end det kan betale sig at reparere - fik den en hurtig vask udvendigt. Derefter en hurtig "morgenmad" på Dairy Queen (for dælen hvor er jeg træt af burger...!)

Vi kørte derefter mod San Angelo-området, hvor de størte værdier af bl..a CAPE fandtes. Vi ankom ved 14 -tiden. Inden da var vi lige omkring tankstationen i Junction, for at spørge efter Donna. (Donna mødte vi selvsamme sted i begyndelsen af maj 2007 efter haglstormen og fik en hyggelig snak med hende. En sjov og livlig personlighed. ) Desværre arbejdede hun der ikke mere.
Konvektionen var allerede igang overalt, hvilket tydede på en svag cap. Dette er - oftest - et dårligt tegn, idet der så dannes for mange storme for hurtigt, og at atmosfæren så - polulært sagt - brænder energien af for hurtigt. Da der så yderligere næsten ingen shear var, betød det at de byger der blev dannet hurtigt regnede sig selv ihjel.

Mange af bygerne var visuelt flotte og blev ivirgt fotograferet.

CRW_7636

CRW_7645

CRW_7647

CRW_7650

CRW_7655

CRW_7658

_MG_1769

Vi kørte lidt frem og tilbage mellem de forskellige byger, men af de ovenstående årsager blev det aldrig helt til noget.

_MG_1775

_MG_1777

_MG_1782

_MG_1791

_MG_1804

Kun en storm omkring Junction og en vest for San Angelo blev kortvarigt severe warned. Ved 18-tiden opgav vi derfor og kørte mod Abilene, hvor vi indkvarterede os på Days Inn. Efter en indkøbstur i Wal-Mart spiste vi på Chilis.

Det var så sidste chance for i år.Meget symptomatisk for dette års chase som helhed, var det en tam affære.

I morgen kører vi ind til Dallas/Fort Worth og gør bilen bare nogenlunde ren inden den skal afleveres lørdag formiddag. Desuden skal vi på den sædvanlige shoppetur i Grapewine Mills Mall. Og så skal vi førsøge at får alle vores souvenirs, gaver og indkøb ned i vores kufferter til hjemturen.

 

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Fri, 29 May 2009 08:17:21 +0200
27. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/109-27-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/109-27-maj

 

Ooops, we did it again..!


Rute : Waco -San Antonio - Hondo - Derby - Lytle

Distance : 1000 km

 



Tog afsted fra Waco ved 11-tiden, med kurs mod syd. SPC havde rykket deres slight risk længere mod øst, med en lille lomme i det allersydligste Texas.

Med assistance fra Paul Austin (Warmsector-teamet) fandt vi dog ud af, at der rent faktisk var muligheder længere nordpå. Outflow fra nattens og morgenens MCS kunne hjælpe dannelsen af nye storme sydvest for San Antonio.

Vi nappede en kop Starbucks i San Antonio.

_MG_1622

Derefter kørte vi mod sydvest. Paul informerede os over telefonen at han kunne se et boundary (grænselinie) på satellitfoto vest for San Antonio. Omtrent samtidigt fik vi øje på en lille byge, der så mere vedholdende ud end de andre. Vi holdt ind i vejsiden og betragtede den mens den voksede

_MG_1623

og voksede.

_MG_1635

Konvektionen var kraftigt

CRW_7619-01

så kraftig at der blev dannet pileus

CRW_7631-01
Denne lille søde vuffer skulle lige ud og se hvad vi lavede...

CRW_7627-01

Da bygen blev severe warned kørte vi efter den.


Vi fulgte den et stykke tid, men det var som om den manglede et eller andet. Den ville gerne, men så alligevel ikke... Samtidig blev der dannet andre storme omkring os. De fleste blev severe warned, men på grund af manglende shear, roterede de ikke. Området er meget udsat for flash-flooding (oversvømmelser ifm med skybrud), så det havde vi i baghovedet..

CRW_7634-01

Da eftermiddagen gik på hæld, kørte vi uden for byen Hondo og snakkede om hvad vi skulle. Bygerne lå nu tæt og så ud til at svækkes. Vi aftalte lige at give dem 10 min. og hvis der ikke var sket noget yderligere, ville vi køre nordpå og finde et motel for natten.

Vi overvejede at spise frokost her, men turde ikke alligevel...

_MG_1657

Da de 10 min var gået var vi kommet ind under ambolten og stormen så nu lidt mere truende ud.

_MG_1658

Vi kørte derfor lidt længere sydpå hvor vi havde en bedre uspoleret horisont.

_MG_1664

Nu virkede det som om at stormen var blusset lidt op. Den havde nu fået stuktur og det lynede ganske pænt.

_MG_1673

_MG_1687

Da nedbøren nåede os, kørte vi et par km ned af vejen og stoppede. Cellen bevægede sig meget langaomt...

_MG_1696

_MG_1703

_MG_1709

_MG_1716

_MG_1718

_MG_1721

_MG_1728

 

Mens vi stod der, kom en Pickup kørene og stoppede ud for os. Indeni sad 4 mænd pakket sammen. De havde set os i Hondo og ville lige høre hvad der gik for sig. De var nervøse for om der var en tornado på vej. Vi kunne berolige dem med at der var der ikke det ville der heller ikke komme. Vi skulle blive klogere...

Mørket faldt nu på. Telefonen ringede. Det var Paul : Stormen bag ved den vi chasede så rigtig god ud. Vi satte derfor kursen mod nord igennem kraftig regn og torden. Pludselig gik vores scanner (der var sat til at overvåge NOAA's vejrradio) igang med en alarm : Tornadovarsel på den celle vi var efter !
Sekunder efter ringer Paul igen med samme besked. Det begynder at regne, ganske pludseligt og ganske voldsomt - ikke et godt tegn. Vi er nu kommet ud på en jordvej. Jordveje, skybrudsagtig regn og en tornado i nærheden er en meget dårlig cocktail, så jeg bad Kai-Asle som var chauffør om at vende om og køre tilbage på den asfalterede vej igen.
Et øjeblik efter gik regnen over i hagl. der blev større og større. På raderen kunne vi se et område med meget kraftig refleksion lige over os. Vi overvejede at køre ud af omådet, men selv om viskerne kørte på største hastighed kunne vi ikke se mere end ½ meter foran bilen. Haglene havde nu også nået en størrelse, der gorde os seriøst bange for ruderne, så vi bakkede bagenden op i vinden for i hvert fald at skåne side- og forruder. Mirakuløst nok holdt bagruden, selvom nogle af haglene var af baseball-størrelse. Det tog vel 10-15 min. og vi streamede video hele tiden. Vi har også video fra 2 kameraer fra episoden. Paul ringede et par gange undervejs, men det var næsten umuligt at høre hvad han sagde pga af larmen fra de hundredevis af hagl der hamrede ned over bilen. Han skrev en besked til os via Skype som bl.a. lød

"If you are able to move, I would probably go back to I35 and go south to Cotulla and move wnw from there for the intercept.  Of course if you are caught, you are caught.  But if you can escape, do"

Men da var det for sent.
Vi måtte lige puste lidt efter den episode, men da vi hørte at stormen stadig var tornado-warned gik vi i chase-mode igen.

Vi kørte af oversvømmede veje mod syd. Der var en hel ufattelig masse hjortevildt langs vejsiden,som ind imellem "tog chancen" og løb over vejen. Det gav et par kraftige opbremsninger og nødvendig koncentration. Heldigvis kom ingen til skade.

Rotationen i stormcellen ophørte kort tid efter, så vi stoppede chasen og ledte efter et motel. På vejen måtte vi dog lige tage et par lynfotos..



_MG_1731

_MG_1733

_MG_1737

_MG_1739

_MG_1747

_MG_1742

_MG_1745

_MG_1749

_MG_1750

_MG_1751
Ligner næsten et spørgsmålstegn - ikke ?

_MG_1752

Den nye forecast fra Paul taler om nye chancer i samme område i morgen, så vi bliver nok og prøver igen imorgen.

Vi rapporterede vores hændelse til Vejrtjenesten, og den kom da også med i den officielle "Storm Reports" - dog med et helt forkert tidpunkt. det skete kl. 02:02 utc.

storm_report

Jeg må sgu indrømme at jeg har det skidt med at vores lejelbil ser ud som den gør. (Se fotos i morgen) Jeg tvivler på at den bliver repareret. Jeg vil også gerne understrege, at vi ikke lod os udsætte for haglene forsætligt, men tværtimod forsøgte at undgå dem.

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Thu, 28 May 2009 08:17:15 +0200
26. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/108-26-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/108-26-maj

 

Dallas/Fort Worth chase


Rute : Amarillo - Sayre - Wichita Falls - Dallas/Fort Worth - Waco

Distance : 950 km

 


Vi havde tilbragt natten i Amarillo, den største ny i Texas Panhandle. Amarillo havde en fremtrædende position i slutningen af det 19. århundrede som kvæg-hovedstad, idet jernbanen mellem Denver og Fort Worth stoppede her. Idag er den stadig regionens økonomiske hovedsæde og kaldes også for "The Yellow Rose of Texas", idet navnet Amarillo kommer fra det spanske ord for gul. Byen har også den eneste fabrik til montering og afmontering af atomvåben i USA.

Nå, nok om geografien og byen. Jeg stod op kl. 9 og færdiggjorde bloggen fra igår. derefter mødtes jeg med Per og Kai-Asle til morgenmad på "Waffle House" ved siden af motellet.

Derefter tjekkede vi ud og kørte mod sydøst. Vi havde tjekket prognoser og fundet at de meteorologiske parametre var bedst i den nordlige del af det centrale Texas. I Lawton tog vi en kop Starbucks Latte og slappede af..det var varmt - meget varmt, omkring 94 grader Fahrenheit...

_MG_1397

...før vi kiggede på prognoserne igen. I mellemtifden havde Storm Prediction Center udsendt en "Mesoscale Discussion", hvori de sagde at værdierne i området omkring Dallas/Fot Worth var meget favorable for storme - og at der endda var en 2% risiko for tornadoer. Det lyder måske ikke af meget, men det vigtigste var at muligheden forelå. Vi skyndte os ind i bilen og kørte mod sydøst. Kl. var omkring 14 og Dallas området lå 3 timer væk.

Samtidigt skrev SPC at timingen mht til initieringen (dvs tidspunktet for hvornår det hele "eksploderer") var usikker. Derfor måtte vi jævnligt holde øje med himmel, radar og satellitfotos. Kl. ca 17 så satellitfotoet sådan ud:

20090526_2201_AUS_vis_pil

Læg mærke til den lille skyklump ved pilen. Da vi kiggede ud af vinduet så vi denne her :

_MG_1398en

Skyen var vokset op fra ingenting på ca. 10 minutter. 15 minutter senere :

20090526_2215_AUS_vis

... og endnu 15 minutter :

20090526_2231_AUS_vis

Nu begyndte den også at ligne noget med det blotte øje :

_MG_1401

_MG_1410

På dette tidspunkt er den severe warned...

20090526_2245_AUS_vis

_MG_1416

20090526_2301_AUS_vis

Nu går det stærkt. Den vokser meget stærkt nu...

_MG_1420

20090526_2315_AUS_vis

Den har nu et meget kraftigt nedbørsfelt, og hagl på op til 1.5"...

_MG_1436

Den er nu meget tæt på Fort Worth..

20090526_2345_AUS_vis

_MG_1442

Vi ville gerne forbi den og komme ned på dens sydøstlige flanke, men det var en kamp mod trafikken og den mur af nedbør som ses ovenfor og nedenfor....

_MG_1452

20090527_0015_AUS_vis

Supercellen er nu på størrelse med Sjælland - ikke mærkeligt at det kaldes en supercelle...
På dette tidspunkt sker der en opsplitning af cellen. Det bemærkelsesværdige er at det blev til en "left-splitter" (det er mest normal med en right-splitter - dvs en storm som deles i 2 og hvor den højre storm accelererer væk fra den oprindelige celle). Den oprindelige celle, den sydlige, var stadig den mest dominerende storm og vi blev på den.

_MG_1472

_MG_1477

_MG_1490

_MG_1497

_MG_1504

Vi er nu i tvivl om hvilken storm vi skal satse på. På det ene radarupdate er den nordlige storm bedst, på det næste er det den sydlige. Puha, hvilket dilemma...

På dette radarscan, ses den sydlige celle (som faktisk her består af flere aktive områder) og den nordlige. Venstre side af fotoet viser nedbøren, højre side viser vindretning og vindhastighed i bygen (bruges til at spore rotation). Vores lokation er den hvide cirkel med prikken i. De gønne trekanter er indikatorer for hagl, og de røde bokse er de områder hvor der er udsendt varsler i fra den nationale vejrtjeneste.

1951

_MG_1510

Vi beslutter at satse på den sydlige og kører ned på Interstaten. Hernede står trafikken næsten stille - flere køretøjer blokerer vejbanerne under broerne for at undgå hagl. Vi kører videre, dels fordi vi jo allerede har buler og dels fordi cellen ikke skulle indeholde mere end 1.5" hagl i netop dette område (Cellen indeholdt faktisk 3" hagl i en anden del)...

_MG_1532

Vi tager en exit lidt længere ude for at tage fotos igen...

_MG_1549

_MG_1552

_MG_1559

_MG_1553

Det var først bagefter at vi indså det uheldige i at tage fotos i retning af en stripklub... Ikke alle gæster synes det er specielt fedt at blive fotograferet i den situation. Men vi undgik episoder, selv om vi godt lagde mærke til at der blev skulet til os. 
(På ære : vi så det først til sidst, vi koncentrerede os om himlen... :-) )

_MG_1572

Tid til optankning. Benzin til bilen og Starbucks til os...

_MG_1574

_MG_1577

Vi beslutter os til at køre sydpå, for at være klar til imorgen hvor der igen er et marginalt setup i det sydlige Texas - nok vores allersidste chance i år. Den nordlige celle ser stadig imponerende ud - her ca. 50 km væk....

_MG_1584

_MG_1601

Vi tjekker ind på Super 8 i Waco, køber et par six-packs øl i Wal-Mart og siser en burger på WhatABurger. Og her mens jeg skriver denne blog er der torden på vej i det fjerne..

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Wed, 27 May 2009 05:28:10 +0200
25. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/107-25-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/107-25-maj

 

Texas Panhandle


Rute : Abilene - Lubbock - Pampa - Silverton - Clarendon - Amarillo

Distance : 1000 km

 


Dagen i dag var dagen hvor der igen kunne chases i Texas Panhandle. Der var trængt fugtighed op fra det tropiske lavtryk der gik i land for et par dage siden. Et lavtryk over New Mexico ville give det nødvendige løft så bygerne kunne dannes.

Med hjælp fra Warmsector-teamet, som nowcastede fra Florida, havde vi udset os et target area mellem Lubbock og Amarillo.

Vi lå lige ½ times tid ved poolen, med så var det også afsted. Vi fandt en IHOP restaurant i Plainview og fik en gang frokost. Imens var konvektionen gået igang i området.

Da vi kom på vejen igen, var 2 markante celler poppet op i det allernordligeste Texas. Vi vidste at vi ikke måtte "panikke" og gå efter de første og bedste celler der poppede op, så vi ventede på at der skulle ske noget længere sydpå, hvor betingelserne for superceller var bedre.

Vi fandt et godt udkigspunkt og ventede. Vi udnyttede ventetiden ved at tage nogle time-lapse optagelser af de små celler der hele tiden skød op og faldt sammen igen.

_MG_1280

Ved 5 tiden følte vi at vi ikke kunne vente længere. De to celler vi havde haft kig på så bedre og bedre ud. Den ene var ved at krydse statsgrænsen til Oklahoma og den anden lå stadig i den nordlige del af Texas Panhandle. Begge celler bevægede meget langsomt mod syd-sydøst. Vi satte derfor kursen mod den celler der havde krydset grænsen til Oklahoma. Per fandt en kurs der ville bringe os på kollisionskurs med cellen og via det sparsomt forgrenede vejnet kom vi langsomt nærmere. Desværre for langsomt. Cellen bevægede sig nu mere sydøst og vi ville ikke kunne nå den. Vi koncentrerede os derfor om celle nr. 2, som vi ville have større mulighed for at nå, idet den kom direkte mod os.

I byen Memphis - umiddelbart før vi nåede supercellen - stødte vi på VORTEX2 karavanen. (VORTEX2 er et forskningsprojekt der i detaljer kortlægge tornadodannelse, etc.. Det består af flere hundrede forskere og omkring 100 biler - bl.a. kørende doppler radar'er, transportable observatorier, biler med måleudstyr + en masse andet. Projektet kører i 5 uger. Vi er stødt på dem flere gange, og vi føler de bringer uheld).

CRW_7594-02

CRW_7600-02

Vi kørte så langt væk fra dem som vi kunne og beundrede den flotte supercelle. Der lå nogle celler bag den, og efter nogen tid blev de til et stor system af celler (et såkaldt MCS = "Mesoscale Convective System").

Untitled_HDR2

Untitled_HDR3

Untitled_HDR4

Vi besluttede at stoppe for idag og tage videre for at være klar til tirsdag. Planen var at overnatte i Pampa - en berømt by i stormchaserkredse, idet byen er blev ramt af flere voldsomme tornadoer. På vejen kørte vi gennem flere voldsomme nedbørsområder med kraftige gust og voldsom torden. Krævende kørsel hvor jeg måtte koncentrere mig 100% På et tidspunkt var vi også ved at køre ind i et rådyr. Det stod i vejsiden og sprang ud på vejbanen, men drejede heldigvis af i allersidste øjeblik.
Desværre var overnatningsmulighederne ikke tilfredsstillende i Pampa, så vi kørte videre til Amarillo. Umiddelbart inden byskiltet holdt vi ind for at tage lynfotos. Det var et helt sindsygt lysshow. Lynene blinkede stroboskopisk og afslørede cellens struktur. Det blinkede inde i cellen og uden på cellen. Zig-zag lyn og krøllede lyn. Utroligt smukt.

_MG_1379

_MG_1382

_MG_1384

_MG_1387

I Amarilla fik vi værelser på days Inn . Natmaden blev indtaget på en døgnåben MacD.

Jeg håber på at lave den tekniske gennemgang idag i stedet for. Beklager forsinkelsen.

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Tue, 26 May 2009 08:40:57 +0200
24. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/106-24-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/106-24-maj

 

Abilene


Rute : Abilene

Distance : 50 km

 


Abilene, Abilene
Prettiest town I ever seen.
Folks down there don't treat you mean
In Abilene, my Abilene

- sådan lyder første vers af country klassikeren skrevet af George Hamilton IV.

Udover de kvaliteter som nævnes i sangen ligger Abilene også godt i centrum af Texas, med gode forbindelser nord, syd, øst og vest. Med andre ord et godt udgangspunkt, når man ikke er helt sikker på hvor man man skal hen.

Det vejrmæssige setup i morgen er ikke helt uden evner uden dog at være godt. Der er to områder som pt har vores fokus : Syd for Dallas og den sydlige del af Texas Panhandle.

Der er værdierne bedst mht til CAPE, shear, dugpunkt og nedbør. Når de seneste modeller har givet deres bud i morgen formiddag vil vi tage endelig stilling til target area. Som skrevet er det ikke et drømme setup, men vi kan ikke være kræsne med 5 dage tilbage.
Og som bekendt er en dårlig tordencelle herovre flottere end en god tordenbyge i Danmark. Så får vi blot noget god struktur er vi tilfredse.

I dag tog vi en smut uden for Abilene og optog noget time-lapse (tidsforskudt optagelse) af konvektionen uden for byen.

_MG_1270

Bagefter tog vi i "Best Buy" (HI-FI varehus) og "Books A' Million" (Boghandel). Vi tjekkede efterfølgende ind på Days Inn - lige overfor Super 8 hvor vi havde overnattet natten før. Days Inn havde nemlig en pool der var åben. Den blev straks testet. Temperaturen skulle først tjekkes...

DSC_0004Foto : Kai-Asle Sønstabø

Aftensmad blev indtaget på Chilis - en sportsbar med Tex-Mex restaurant. Super hyggeligt og god mad.

Jeg har lovet en gennemgang af vores tekniske setup. Jeg planlægger at lave en lille film som uploades her, hvor vi demonstrerer hard- og software. Efter planen skyder vi den i morgen formiddag og gør den tilgængelig her efter redigering.

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Mon, 25 May 2009 04:45:55 +0200
23. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/105-23-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/105-23-maj

 

Abilene


Rute : Malvern, AR -Abilene, TX

Distance : 700 km

 


Vi havde oprindeligt planer om at tage en smut til Galveston ved den Mexicanske Golf. Galvestonområdet blev ramt af en kraftig orkan i efteråret, og vi ville se om der stadig var spor efter den, i form af stranderosion etc.

Vi er dog nervøse for at være for langt væk fra vesttexas hvis der sker noget mandag eller tirsdag. Så vi besluttede os derfor at tage til "vores 2. hjem" i Texas - nemlig Super 8 i Abilene. Vi har hvert eneste år været mindst en gang igennem Abilene og har sovet på Super 8 her 2 gange før.

På vejen kørte vi igennem flere områder med tordenbyger - ikke noget severe men med flot struktur alligevel. Som vi plejer at sige : En dårlig tordencelle i USA er bedre end en flot tordencelle i Danmark.

Vi følte os næsten hjemme da vi kørte ind af indkørslen...

Motellet har en pool som vi har haft stor glæde af tidligere, så det var en skuffelse at opdage at den var ved at blive renoveret. Days Inn motellet på den anden side af Interstaten har dog en åben pool vi kan benytte.

Vi kørte ud og hentede forsyninger og aftensmad, så lidt TV og gik hvert til sit. Vi bliver  - alt efter hvad modellerne siger - måske en dag ekstra her.

 

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Sun, 24 May 2009 04:44:06 +0200
22. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/104-22-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/104-22-maj

 

I feriemode


Rute : Nevada, MO - Jasper - Malvern, AR

Distance : 625 km

 


Byen Nevada i Missouri, hvor vi tilbragte sidste nat har omkring 8600 indbyggere. Et kig i hotellets folder om byen (ligger altid på motelværelset) afslørede at der var ikke mindre end 21 kirker hvor man kunne pleje sin religion. 21 kirker til 8600 indbyggere - Wov !  Det viser virkeligt at vi er i bibelbæltet i øjeblikket.

 

I dag gik vi i feriemode. Vi boykottede vejret og tog med Warmsector til Jasper i Arkansas hvor de har familie.

Bilerne blev pakket (efterhånden rutine) og så var det afsted under en blå himmel...

_MG_1227

3 timer efter nåede vi den lille by Jasper, som ligger i "the Ozarks" - et lille bjergområde i det nordlige Arkansas. Fantastisk smukt.
Warmsector-teamets tante og onkel har bygget en meget populær restaurant/cafe/pizzaria op i byen fra grunden. Startet i det små og udvidet efterhånden. De var flinke og søde mennesker og stedet var meget hyggeligt. Og så har selveste Elvis Presley spist der engang under et besøg.

_MG_1234

Vi fik en utrolig lækker frokost, som warmsector-teamet sponsorerede.

_MG_1235

_MG_1237

_MG_1238

Vi havde også fornøjelsen af at smage "grits" - en slags majsgrød. Smager lidt som en blanding mellem havregrød og risengrød. Hvis man har set filmen "My Cousin Vinny" med Joe Pesci ved man hvad det er :-)


Bagefter tog vi til en nærliggende bjergbæk og tog en dukkert.

IMG_6735

swimming

Ovenstående 2 fotos er taget af Per Christiansen

Hele området lå i en dal. Man havde også udlagt en del af området til ridelejr, hvor hesteejere kunne holde ferie med deres prægtige dyr.

Til ære for min dejlige datter Maria (og andre hestefans) bringer jeg hermed et udvalg af fotos :

CRW_7558

CRW_7561

CRW_7562CRW_7565

CRW_7572

CRW_7587

CRW_7590

Bagefter var det desværre tid til at sige farvel til warmsector teamet for denne gang. De 14 dage er gået alt for hurtigt, og jeg synes ikke der er gået mere end et par dage siden vi mødtes i Dallas. De har som altid været nogle dejlige venner og det var vemodigt at sige farvel, vel vidende at vi først ses igen til næste år.

gruppefoto_warmsector_small

gruppefoto_ctd_small

gruppefoto_alle_small

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Sat, 23 May 2009 08:49:52 +0200
21. maj 2009 http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/103-21-maj http://stormchaser.dk/index.php/blog/stormchases/2009/item/103-21-maj

 

Transportdag 


Rute : North Platte, Ne - Nevada, KS

Distance : 800 km

 


 

Dagen idag var en transportdag fra North Platte, Nebraska til Nevada, Missouri.

Der er således intet at fortælle udvover at vi tilbragte dagen i bilen, kun afbrud af benzin-, mad-  og toiletstop.

Middag blev indtaget på Applebees i Harrisonville, syd for Kansas City.

I morgen køer vi videre mod Casper, kansas, hvor Warmsector har familie.

 

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

]]>
thomas@stormchaser.dk (Thomas Dolmer Nielsen) 2009 Stormchase i USA Fri, 22 May 2009 09:07:23 +0200