Bedøm denne artikel
(0 bedømmelser)

 

Ooops, we did it again..!


Rute : Waco -San Antonio - Hondo - Derby - Lytle

Distance : 1000 km

 



Tog afsted fra Waco ved 11-tiden, med kurs mod syd. SPC havde rykket deres slight risk længere mod øst, med en lille lomme i det allersydligste Texas.

Med assistance fra Paul Austin (Warmsector-teamet) fandt vi dog ud af, at der rent faktisk var muligheder længere nordpå. Outflow fra nattens og morgenens MCS kunne hjælpe dannelsen af nye storme sydvest for San Antonio.

Vi nappede en kop Starbucks i San Antonio.

_MG_1622

Derefter kørte vi mod sydvest. Paul informerede os over telefonen at han kunne se et boundary (grænselinie) på satellitfoto vest for San Antonio. Omtrent samtidigt fik vi øje på en lille byge, der så mere vedholdende ud end de andre. Vi holdt ind i vejsiden og betragtede den mens den voksede

_MG_1623

og voksede.

_MG_1635

Konvektionen var kraftigt

CRW_7619-01

så kraftig at der blev dannet pileus

CRW_7631-01
Denne lille søde vuffer skulle lige ud og se hvad vi lavede...

CRW_7627-01

Da bygen blev severe warned kørte vi efter den.


Vi fulgte den et stykke tid, men det var som om den manglede et eller andet. Den ville gerne, men så alligevel ikke... Samtidig blev der dannet andre storme omkring os. De fleste blev severe warned, men på grund af manglende shear, roterede de ikke. Området er meget udsat for flash-flooding (oversvømmelser ifm med skybrud), så det havde vi i baghovedet..

CRW_7634-01

Da eftermiddagen gik på hæld, kørte vi uden for byen Hondo og snakkede om hvad vi skulle. Bygerne lå nu tæt og så ud til at svækkes. Vi aftalte lige at give dem 10 min. og hvis der ikke var sket noget yderligere, ville vi køre nordpå og finde et motel for natten.

Vi overvejede at spise frokost her, men turde ikke alligevel...

_MG_1657

Da de 10 min var gået var vi kommet ind under ambolten og stormen så nu lidt mere truende ud.

_MG_1658

Vi kørte derfor lidt længere sydpå hvor vi havde en bedre uspoleret horisont.

_MG_1664

Nu virkede det som om at stormen var blusset lidt op. Den havde nu fået stuktur og det lynede ganske pænt.

_MG_1673

_MG_1687

Da nedbøren nåede os, kørte vi et par km ned af vejen og stoppede. Cellen bevægede sig meget langaomt...

_MG_1696

_MG_1703

_MG_1709

_MG_1716

_MG_1718

_MG_1721

_MG_1728

 

Mens vi stod der, kom en Pickup kørene og stoppede ud for os. Indeni sad 4 mænd pakket sammen. De havde set os i Hondo og ville lige høre hvad der gik for sig. De var nervøse for om der var en tornado på vej. Vi kunne berolige dem med at der var der ikke det ville der heller ikke komme. Vi skulle blive klogere...

Mørket faldt nu på. Telefonen ringede. Det var Paul : Stormen bag ved den vi chasede så rigtig god ud. Vi satte derfor kursen mod nord igennem kraftig regn og torden. Pludselig gik vores scanner (der var sat til at overvåge NOAA's vejrradio) igang med en alarm : Tornadovarsel på den celle vi var efter !
Sekunder efter ringer Paul igen med samme besked. Det begynder at regne, ganske pludseligt og ganske voldsomt - ikke et godt tegn. Vi er nu kommet ud på en jordvej. Jordveje, skybrudsagtig regn og en tornado i nærheden er en meget dårlig cocktail, så jeg bad Kai-Asle som var chauffør om at vende om og køre tilbage på den asfalterede vej igen.
Et øjeblik efter gik regnen over i hagl. der blev større og større. På raderen kunne vi se et område med meget kraftig refleksion lige over os. Vi overvejede at køre ud af omådet, men selv om viskerne kørte på største hastighed kunne vi ikke se mere end ½ meter foran bilen. Haglene havde nu også nået en størrelse, der gorde os seriøst bange for ruderne, så vi bakkede bagenden op i vinden for i hvert fald at skåne side- og forruder. Mirakuløst nok holdt bagruden, selvom nogle af haglene var af baseball-størrelse. Det tog vel 10-15 min. og vi streamede video hele tiden. Vi har også video fra 2 kameraer fra episoden. Paul ringede et par gange undervejs, men det var næsten umuligt at høre hvad han sagde pga af larmen fra de hundredevis af hagl der hamrede ned over bilen. Han skrev en besked til os via Skype som bl.a. lød

"If you are able to move, I would probably go back to I35 and go south to Cotulla and move wnw from there for the intercept.  Of course if you are caught, you are caught.  But if you can escape, do"

Men da var det for sent.
Vi måtte lige puste lidt efter den episode, men da vi hørte at stormen stadig var tornado-warned gik vi i chase-mode igen.

Vi kørte af oversvømmede veje mod syd. Der var en hel ufattelig masse hjortevildt langs vejsiden,som ind imellem "tog chancen" og løb over vejen. Det gav et par kraftige opbremsninger og nødvendig koncentration. Heldigvis kom ingen til skade.

Rotationen i stormcellen ophørte kort tid efter, så vi stoppede chasen og ledte efter et motel. På vejen måtte vi dog lige tage et par lynfotos..



_MG_1731

_MG_1733

_MG_1737

_MG_1739

_MG_1747

_MG_1742

_MG_1745

_MG_1749

_MG_1750

_MG_1751
Ligner næsten et spørgsmålstegn - ikke ?

_MG_1752

Den nye forecast fra Paul taler om nye chancer i samme område i morgen, så vi bliver nok og prøver igen imorgen.

Vi rapporterede vores hændelse til Vejrtjenesten, og den kom da også med i den officielle "Storm Reports" - dog med et helt forkert tidpunkt. det skete kl. 02:02 utc.

storm_report

Jeg må sgu indrømme at jeg har det skidt med at vores lejelbil ser ud som den gør. (Se fotos i morgen) Jeg tvivler på at den bliver repareret. Jeg vil også gerne understrege, at vi ikke lod os udsætte for haglene forsætligt, men tværtimod forsøgte at undgå dem.

 

Hvis du har spørgsmål eller kommentarer til denne blog, er du meget velkommen til at lægge en besked i min gæstebog. Jeg vil så efter bedste evne - og når tiden tillader det - forsøge at besvare dem undervejs.

Læst 601 gange
Mere i denne kategori: « 28. maj 2009 26. maj 2009 »